07 marca 2016

Żyrafek Gortat

Cześć Kochani!

Dzisiaj chciałam Wam przedstawić jednego z najmłodszych mieszkańców warszawskiego ZOO a jest nim Żyrafek Gortat ;)



Żyrafek Gortat to nasz nowy celebryta (zaraz po Bysiu 1 i Bysiu 2 - słynnych  małych nosorożcach). 

Żyrafek Gortat to młoda żyrafa, która przyszła na świat w listopadzie 2015 roku. Jego narodziny nie były łatwe, lekarze weterynarii i opiekunowie w zoo dzielnie walczyli o jego przyjście na świat, a sam Żyrafek bardzo dzielnie walczył! niczym lew :D 

Niedawno żyrafek osiągnął już 213 metrów i skończył 3 miesiące. Ma więc tyle samo wzrostu co znany koszykarz Marcin Gortat.  Z tego powodu Marcin Gortat był zaskoczony i wzruszony. Możecie poczytać tutaj więcej o tym...http://www.um.warszawa.pl/aktualnosci/marcin-gortat-ojcem-chrzestnym-yrafka




Żyrafek Gortat jest chyba najczęściej odwiedzanym zwierzątkiem w naszym zoo :D A on sam bardzo chętnie pokazuje się publicznie ;) 

Nasz mały celebryta ma już nawet swój profil na Facebooku. Tam możecie podglądać jego życie, jeśli nie macie okazji odwiedzić go osobiście




Kilka słów o żyrafach


Jak wiecie, żyrafy są najwyższymi zwierzętami na świecie. Ich wzrost sięga około 5,8m wysokości. Już sama szyja  dorosłej żyrafy ma ponad 2 metry. 

Oprócz wysokiego wzrostu i długiej szyi, żyrafę można też rozpoznać po plamkowanej sierści (sierść jest żółtego koloru zaś plamy są brązowe) i charakterystycznych wyrostkach na głowie. 

Żyrafy występują w przeważającej części kontynentu afrykańskiego - na południe od Sahary. 

Wyróżniamy 9 podgatunków żyrafy

1. Żyrafa nubijska (wschodni Sudan, Etiopia)
2. Żyrafa siatkowana (Kenia, Somalia, zachodnia Etiopia)
3. Żyrafa Rothscilda (Uganda, Sudan, Kenia) - żyrafy tego podgatunku są w warszawskim zoo, w tym też nasz Gortatek ;)
4. Żyrafa masajska (Kenia, Tanzania)
5. Żyrafa przylądkowa/południowa (Zimbabwe, RPA, Mozambik)
6. Żyrafa nigeryjska (Nigeria)
7. Żyrafa angolska (Angola)
Są jeszcze 2 pogdatunki żyrafy, których nie znam polskich nazw, tylko łacińskie - Giraffa cameloparadlis thornicrofti (żyjąca w dolinie rzeki Luangwa w Zambii) oraz Giraffa cameloparadlis peralta, która żyje na terenach południowo-zachodniego Nigru. 


Żyrafy dzięki długiej szyi i nogom może żywić się liśćmi drzew z najwyższych gałązek - niedostępnych dla innych gatunków zwierząt. 

Żyrafy zazwyczaj żyją w małych grupach społecznych. Jednak w każdym stadzie panuje hierarchia. W celu ustalenia miejsca w tej hierarchi żyrafy toczą ze sobą "walki na szyje", które polegają na mocnym uderzaniu się wzajemnie głowami i mocowaniu się przy pomocy szyi. 

Ciąża u żyraf trwa 15 miesięcy. Samica rodzi na stojąco, a młode spada na ziemię z wysokości 1 metra. 

CIEKAWOSTKI O ŻYRAFACH

Mimo niezwykłej długości szyja żyrafy ma tyle samo kręgów co inne ssaki, czyli 7. Po prostu każdy krąg jest dłuższy niż u pozostałych zwierząt i mierzy 28 cm długości. Kręgi te są dodatkowo usztywnione ścięgnami i mięśniami. 
Więcej ciekawych informacji o najwyższych zwierzętach świata znajdziecie tutaj


To co, odwiedzicie kiedyś Żyrafka Gortatka? ;)

6 komentarzy:

  1. o rany, przyznam, że nie wiedziałam, że jest tyle gatunków żyraf. znałam tylko żyrafy Rotschilda i myślałam, że to jedyne istniające :D

    Gortatek uroczy, jak zresztą każdy maluch! tylko w chwili obecnej ma 213 metrów i przez tą literówkę zrobił się chyba największym zwierzęciem na świecie :D

    OdpowiedzUsuń
  2. jaaaki słodziak <3
    i przyznam, ze ja myślałam, że żyrafa to żyrafa :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Jaki słodki! Świetne są małe zwierzaki! Choć chyba o żyrafie nie można powiedzieć, że jest mała haha :D Nawet profil na FB ma, muszę obejrzeć sobie jego zdjęcia jeszcze, bo jest uroczy :)
    Nie wiedziałam, że jest aż tyle żyraf na świecie o! Sporo.
    Wszystkiego dobrego dla żyrafiątka!

    OdpowiedzUsuń
  4. Witaj Aniu, jestem z powrotem

    Też miałam straszny zastój w pisaniu, ale już jest i u mnie nowy post. Wreszcie mi się udało go skończyć może w końcu pociągnę dalej. Bardzo fajny post. Żyrafek cudowny. Zawsze uwielbiałam żyrafy. Trzeba było specjalnie do Chorzowa jechać żeby je zobaczyć, bo w krakowskim zoo nie było. Fajne mu imię nadali.

    OdpowiedzUsuń
  5. Jezus jaki cudowny <3! Widziałam ostatnio różne wpisy na FB na ten temat, normalnie za każdym razem przepełniona byłam słodyczą :D :).

    OdpowiedzUsuń

RODZIAŁ 11

CZĘŚĆ II – KILKA MIESIĘCY PÓŹNIEJ Rozdział 11 Tomasz i Sandra skończyli właśnie próbę do nowego przedstawienia w Teatrze Sy...