28 sierpnia 2015

Pytania dla miłośników książek

Kochani, ostatnio trochę u mnie więcej postów dotyczących książek, czytelnictwa i moich nawyków czytelniczych. Bardzo spodobają mi się posty, w których  odpowiada się  na pytania, nawet samemu sobie :) Chciałabym napisać kilka własnych pytań, dotyczących czytelnictwa, odpowiem je na nie, a potem zachęcę Was do udzielania swoich odpowiedzi w komentarzach :)



1. JAKA KSIĄŻKA JEST TWOJĄ ULUBIONĄ I DLACZEGO AKURAT TA

Moją ulubioną książką, niezmiennie od wielu lat jest "Ania z Zielonego Wzgórza", o której niedawno pisałam. Dlaczego "Ania..."? Jest wiele powodów. Po pierwsze, główna bohaterka jest moją imienniczką, dzięki temu poczułam się dumna ze swojego imienia ;) I tak zostało mi do dziś. Po drugie, Ania jest taką dziewczyną, z którą od początku się utożsamiałam. Nie wiem, czy Wy tak macie, ale podczas czytania książek, staram się porównywać głównych (i nie tylko) bohaterów do siebie. Czytają książkę, uruchamiamy w głowie wyobraźnię. Czyli można to trochę porównać do przedstawienia teatralnego. Ja, czytając, wcielam się w głównego bohatera i przeżywam razem z nim, to, co dzieje się z nim na kartach książki. Właśnie taką postacią od najmłodszych lat była Ania i zawsze chętnie wracam do tej książki.

2. KSIĄŻKI JAKIEGO GATUNKU/RODZAJU CZYTASZ NAJCZĘŚCIEJ ? 

Nie mam jakiegoś jednego ulubionego rodzaju książek. Wiem, że są ludzie, którzy np czytają głównie kryminały (mam taką znajomą), albo tylko fantastykę. Ja bardziej lubię literaturę obyczajową, prosto opisaną historię, ale nie banalną. Lubię najbardziej takie książki, w których główny bohater ulega jakieś przemianie (jego charakter) w trakcie czytania książki. Np książka "Zbrodnia i kara" bardzo mi sie podobała, i chociaż mało lubiłam lektur szkolnych, to ta mnie poruszyła. Książka opowiada o młodym chłopcu Rodionie Raskolnikowie, który w pewnym momencie zabija starą lichwiarkę. Jednak potem czuje obrzydzenie do samego siebie, które jest wywołane tą zbrodnią. Rodion przyznaje się do popełnionej zbrodni. Czuje się winny. Ma wyrzuty sumienia. W końcu trafia do więzienia na Syberii. Tam poznaje Sonię i to dzięki niej i miłości do niej Rodion się zmienia, na dobre. I chociaż zbrodnia to okrutna rzecz, jakoś nawet ja byłam w stanie wybaczyć jemu ten czyn, właśnie dlatego, że próbował się zmienić potem, czuł żal, nie to co wielu współczesnych zbrodniarzy :(
Oprócz tego bardzo lubię czytać książki podróżnicze, reportaże i historie oparte na prawdziwych wydarzeniach, prawdziwych ludzi, np "Kwiat Pustyni", czy "Biała Masajka". Lubię czytać też biografie i książki muzyczne.

3. CZY PROWADZISZ GDZIEŚ LISTĘ PRZECZYTANYCH KSIĄŻEK?

Tak, prowadzę. Mam konto na portalu "lubimyczytać.pl" i tam mam półki, wirtualne, gdzie odznaczam, które książki już przeczytałam, a które dopiero planuję. Te przeczytane umieszczam też w innych półkach, pod różnymi kategoriami. Poniżej podam link do mojego profilu, jeśli ktoś by chciał zobaczyć lub dodać mnie do obserwowanych :) Zapraszam

http://lubimyczytac.pl/profil/242093/smerfetka

4. NA CO ZWRACASZ NAJWIĘKSZĄ UWAGĘ PODCZAS CZYTANIA KSIĄŻEK? 

Chodzi mi o to, czy najbardziej zwracacie uwagę na bohaterów (głównych, dalszoplanowych), czy może bardziej lubicie daną książkę (daną serię, cykl książek) ze względu na styl/sposób pisania autora. Czy po prostu dlatego, że cenicie danego autora? A może po prostu na historię, ogólnie.
Jeśli chodzi o mnie, to zależy. Jeśli zaczynam czytać książkę po raz pierwszy z jakieś serii, czyli nic o nich jeszcze za bardzo nie wiem (z wyjątkiem krótkiej notki na lubimy czytać czy z tyłu książki), to zaczynam od przeczytania 1-2 pierwszych rozdziałów. Jeśli główny bohater mi się spodoba, czyli mam na myśli to, czy jego cechy charakteru są w jakiś sposób np zbliżone do moich albo po prostu ten bohater wyda mi się ciekawy, warty uwagi, to lubię "śledzić" tą postać pod kątem psychologicznym. Nie jestem co prawda psychologiem, ale interesuję się psychologią. I nie ukrywam, że większość książek traktuję trochę jak taką terapię psychologiczną. Nie umiem podchodzić do książek "tak na odwal się", jak np muzykę. Niektóre piosenki sobie po prostu lecą w radiu a ja nie słucham ich tak uważnie. Chyba, że lubię dane piosenki, to tak. Ale książka jest czymś innym dla mnie. Z każdej książki lubię coś nowego wnosić dla siebie. Np dzięki książce Martyny Wojciechowskiej, Przesunąć Horyzont, o której pisałam tutaj http://piosenkajestdobranawszystko87.blogspot.com/2014/10/wejsc-na-szczyt-i-przesunac-horyzont.html
Dzięki tej książce uwierzyłam w swoje marzenia, plany, cele. Wiem też, że nie od razu można to wszystko osiągnąć. Ale dzięki Martynie wiem i zawsze sobie to powtarzam, że skoro Martyna Wojciechowska zdobyła najwyższy szczyt świata to ja tym bardziej potrafię osiągnąć moje "przyziemne" marzenia :)

5. CO AKTUALNIE CZYTASZ/CO OSTATNIO PRZECZYTAŁEŚ? 

Aktualnie czytam książkę pt. "Następczyni" Kiery Cass. Jest to kolejna część z serii "Rywalki". Seria opowiada o dziejach kraju zwanego Illea. W poprzednich 3 częściach obserwowaliśmy Eliminacje, w których książę Maxon miał wybrać sobie jedną z 35 kandydatek na swoją żonę i jednocześnie królową Illei. Teraz, po latach, Maxon i Ami mają swoje dzieci, jedną z nich jest córka Eadlyn. I tym razem to ona staje się obiektem westchnień 35 przystojnych chłopców, którzy starają się o rękę księżniczki. Na razie jestem w trakcie, więc nie opowiem, czy mi się podoba czy nie. Ogólną opinię na temat książki zawsze piszę po jej zakończeniu.


11 komentarzy:

  1. Odpowiem na trzy pytania :D Bo nad innymi musiałabym się dłuuużej zastanowić. A więc:
    Książki też odznaczam na LB, ale ponadto zapisuję ręcznie w segregatorze wszystkie przeczytane książki.
    Teraz czytam "Assassin's creed: Renesans" :) Po książki o Ami i Maxonie nie mam ochoty sięgnąć :P
    A mój gatunek to fantasy :D

    OdpowiedzUsuń
  2. 1. Kurde, ciężkie pierwsze pytanie. Mam kilka książek, które lubię najbardziej. Na pewno "Dzieci z Bullerbyn" i "Wyznania gejszy" i seria o Harrym Potterze. Ooo i jeszcze "Ulica Tysiąca Kwiatów".
    Ani natomiast nie lubię :/ ledwo przebrnęłam przez pierwszą część, po inne nie sięgnęłam. Filmy uwielbiam.

    2. Tak jak wspominałam w poprzednim komentarzu - książki podróżnicze, kryminały, thillery, horrory, książki młodzieżowe, obyczajowe, przewodniki, no przeróżne :) Nie mam chyba jednego ulubionego!

    3. Od jakiegoś czasu tak, również na Lubimy Czytać - http://lubimyczytac.pl/profil/56920/kinga jednak nie ma tam wszystkich ksiażek, gdyż niestety nie pamiętam dokładnie co przeczytałam będąc o wiele młodsza :/ część książek mam też zaznaczonych na kartce, którą kiedyś wydrukowałam - lista 1000 książek, które trzeba przeczytać :)

    4. W sumie to trudne pytanie... chyba na przestrzeń, w której toczy się akcja. Chyba rzadko zdarzam uwagę na bohaterów. Zazwyczaj bardziej pamiętam, że bohater był w jakimś miejscu, niż w co np. był wówczas ubrany. :D

    5. CO AKTUALNIE CZYTASZ/CO OSTATNIO PRZECZYTAŁEŚ?

    Obecnie czytam "Syzyfowe prace" (albo raczej zaczęłam czytać, ale zrobiłam sobie pauzę, bo mi się wydała nieco za mała czcionka) oraz "Pana Tadeusza", którego czyta się zdecydowanie szybciej niż pierwszą książkę. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A co ostatnio skończyłam czytać? "Moralność Pani Dulskiej" :) Podobało mi się, aczkolwiek bez większego szału :)

      Usuń
  3. 1. Oj, nie mam ulubionej książki, bo przeczytałam ich już w życiu sporo, ale są takie, które zapamiętam na długo - "Stulatek, który wyskoczył przez okno i zniknął" - książka ta jest momentami tak zabawna, że głośno się śmiałam, jednocześnie absurdalna i mimo historycznych wzmianek (nie lubię historii!), to z chęcią ją przeczytałam i poleciłam wielu osobom. Dałam też 10 gwiazdek na lubimyczytac książce "Złodziejka książek". Genialnie napisana, żadne słowo nie jest tam przypadkowe.
    2. Może to źle, ale jestem dość zamkniętym czytelnikiem, tj. nie sięgam po książki fantasy (już same słowa typu elfy czy dziwne krainy mnie zniechęcają) czy horrory. Bardzo lubię książki obyczajowe, romantyczne, podróżnicze i kryminały
    3. Tak, od grudnia mam konto na lubimyczytac: http://lubimyczytac.pl/profil/130308/sara Ten portal spadł mi z nieba! :D Bardzo lubię wyszukiwać książki, które już przeczytałam, czy też spędzać czas na szukaniu utworów, które chcę przeczytać.
    4. Hmm, chyba na aspekty psychologiczne, cechy postaci, to, jak zachowują się w danych sytuacjach, jak rozwiązują pewne problemy. Zawsze intrygują mnie wątki miłosne. Zwracam też uwagę na język, słownictwo.
    5. Aktualnie czytam "Papierowe miasta", niedawno skończyłam "Autostopem przez życie" i "Zostań, jeśli kochasz". :)
    Jeszcze dodam, że mnie "Ania z Zielonego Wzgórza" nie podobała się, gdy czytałam to jako dziecko... Więc poprzestałam na jednej części. Za to "Zbrodnia i kara" to jedna z lepszych lektur według mnie. A cykl Rywalki kocham, to jedna z nielicznych serii, która mnie bardzo wciągnęła!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak ja lubię czytać i rozmawiać o książkach. Każdy z nas ma inne ulubione książki, czego innego oczekuje od czytanej historii, czego innego potrzebuje. I dobrze. Lubię różnorodność. Jakby wszyscy lubili to samo to świat byłby nudny ;)
      A teraz co do książek...o "Stulatku..." słyszałam dużo fajnych opinii. Nie sięgałam wcześniej po nią, bo słysząc słowo "stulatek" sądziłam, że będzie dużo o śmierci i innych problemach starszych osób. Nie to, żebym była źle nastawiona do starszych ludzi, bo ja szukam w książkach czegoś pozytywnego, ale skoro piszesz, że głośno się śmiałaś to przeczytam ją ;)
      "Papierowe miasta" !!! :D właśnie wczoraj dodałam się do kolejki chętnych do przeczytania w mojej bibliotece osiedlowej. "Złodziejkę książek " też mi już polecało wiele osób :) Dziękuję za komentarz.

      Usuń
    2. Rywalki też mnie bardzo wciągnęły, dziś skończyłam "Następczynię" :) chyba najlepsza część z tej serii. Lubię takie trochę zbuntowane bohaterki ;)

      Usuń
    3. Polecam bardzo serdecznie i "Stulatka...", i "Złodziejkę książek". Mam nadzieję, że się nie zawiedziesz. W tej pierwszej książce nie ma smutku i śmierci, jest dużo humoru właśnie, ta powieść pokazuje, że nawet starsze osoby mogą przeżyć przygody. "Papierowe miasta" skończyłam już i według mnie to najlepsza książka Johna Greena. :) świetne żarty, trochę psychologii, ciekawe środowisko.

      Usuń
  4. Hmmm, chyba nie mam jednej ulubionej ksiązki. Jest ich zbyt dużo, żeby teraz podac jakieś tytuły. Uwielbiam książki przygodowe, podróżnicze, reportaże, kryminały, obyczajowe... Właściwie czytam wszystko oprócz fantastyki, horrorów i cukierkowych romansów. Czasami lubię przeczytać coś ambitnego, a czasami mam fazę na lekkie książki, takie w sam raz na chandrę, czy wakacje.
    Potwierdzam wypowiedź Sary, "Stulatek..." jest rewelacyjny! Zanim zaczęłam ją czytam bardzo sceptycznie podchodziłam do tej książki, ale czytając ją ubawiłam się po pachy. Ania, jeżeli lubisz polski film "Jak rozpętałem II wojną światowa", to myślę, że "Stulatek" Ci się spodoba.
    Też dodaję przeczytane ksiązki na LB, ale nie mam tam wszytskich pozycji, które przeczytałam, gdyż zwyczajnie ich nie pamiętam.
    Trudno powiedzieć na co zwracam uwagę czytając książkę. Przede wszystkim książka nie może być napisana, tak jak ja to nazywam, drewnianym stylem. Musi się dobrze czytać, i jej historia musi mnie wciągnąć, zafascynować.
    Teraz czytam ksiązkę Marka Beaumont "Człowiek, który objechał świat na rowerze".

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, to chyba jednak następnym razem wypożyczę "Stulatka" :) a jeśli lubisz śmiać się podczas czytania a lubisz książki podróżnicze to polecam Ci książki Billa Brysona np. "Zapiski z małej wyspy" lub "Śniadanie z kangurami". Było wiele takich momentów, w których nie mogłam przestać się śmiać :)

      Usuń
    2. Ooo, nie slyszałam o tych książkach, przynajmniej ich nie kojarzę. Muszę sprawdzić czy są w mojej bibliotece :) Z chęcią przeczytam :)

      Usuń
  5. 1) Hmmm bardzo ciężko by mi było wybrać tą ulubioną. Za dużo jest tych które uwielbiam na moich półkach.
    2) Mam kilka gatunków, po które najchętniej sięgam. Są to : kryminały, detektywistyczne, beletrystyczne z ciekawym tłem historycznym, fantazy i biograficzne lub też autobiograficzne.
    3) Tak, oczywiście. Mam zeszyt w którym zapisuje przeczytane tytuły zeby nie zapomnieć i móc komuś cos polecic.
    4) Cenię styl, ciekawą fabułę która zmusza mnie do tego bym przewróciła kolejną kartkę, dobrze wyrażone emocje i wartką akcję.
    5) Obecnie czytam drugą część słynnej sagi rodu Whiteoaków " Poranek w Jalnie". Jest to historyczna saga opowiadająca o pierwszych osadnikach w dzikiej Kanadzie. Polecam serdecznie. Bardzo dobrze się czyta. Jest tego trochę. Najpierw powstało 8 tomów ale autorka uzupełniła sagę o kolejne 8. Prócz tego przeczytałam kilka książek Mary Higgins Clark. Świetne. Coś w rodzaju suspensowego kryminału.

    OdpowiedzUsuń

RODZIAŁ 11

CZĘŚĆ II – KILKA MIESIĘCY PÓŹNIEJ Rozdział 11 Tomasz i Sandra skończyli właśnie próbę do nowego przedstawienia w Teatrze Sy...