08 czerwca 2015

PORADNIK DLA POCZĄTKUJĄCYCH BLOGERÓW

Witajcie, miałam dziś napisać post - kontynuację poprzedniego tematu o ptasich piosenkach, ale nie miałam ostatnio możliwości przygotowania go, ale za to dziś chciałabym napisać kilka rad dla początkujących blogerów. 



Jak ten czas szybko leci...ledwo co zaczęłam pisać swojego bloga, a już minął 6 miesiąc jego istnienia. W tym czasie udało mi się "zebrać" aż ponad 8 tysięcy wejść na bloga i kilku wiernych czytelników, którzy lubią tu wchodzić i czytać moje teksty. Jeśli chcesz, Drogi Czytelniku, być na bieżąco z moim blogiem, wystarczy kliknąć po prawej stronie "Dołącz do tej witryny". Jestem bardzo zadowolona z tych małych sukcesów związanych z posiadaniem i pisaniem tego bloga.



Blog dla wielu ludzi jest taką przestrzenią w Internecie, gdzie, po szybkim założeniu, możemy praktycznie od razu zacząć przelewać swoje myśli na "papier" czyli okno do tworzenia tekstu na blogu. Wielu ludzi ma potrzebę przekazywania innym swoich myśli, opowiadania o czymś, np o swoich pasjach, albo pokazywania swoich zdjęć, albo innej twórczości np opowiadań lub wierszy. Taką możliwość daje nam blog. 


Blog, czyli internetowy pamiętnik, kiedyś służył bardziej jako właśnie pewnego rodzaju "papier" do wyrażania swoich myśli. W dawnych czasach młodzi ludzie pisali pamiętnik tradycyjny, w którym pisali o swoim życiu, opisywali każdy dzień, swoje przeżycia, przemyślenia, rozterki itd. Dziś wszystkie niemal dziedziny życia wchodzą w świat Internetu. W internecie piszemy listy (maile), rozmawiamy z ludźmi przy pomocy Facebooka, wrzucamy filmiki do You Tube albo piszemy blogi. Dziś też powstaje bardzo dużo blogów "niepamiętnikowych", opisujących dzień po dniu nasze życie, ale piszemy o wszystkim. Wiele osób też pisze blogi tematyczne, ukierunkowane na daną dziedzinę wiedzy czy hobby. Np są blogi modowe, urodowe, blogi podróżnicze i wiele innych. Najważniejsze, żebyśmy mieli o czym pisać i chcieli to robić w miarę systematycznie. 


Tyle na wstępie, teraz przejdę do głównego tematu postu. Napiszę kilka porad, dla tych, którzy mają w głowie już jakiś pomysł na bloga,ale wahają się. Tych porad nie wzięłam z żadnego poradnika, ani z Internetu. Piszę z własnego doświadczenia. 



  • PISZ NAJPIERW DLA SIEBIE, A POTEM DLA INNYCH. 


Jednym z argumentów "na nie", dla tych, którzy wahają się z założeniem bloga, jest to, że nie będzie miał kto czytać naszej twórczości. Ja również myślałam podobnie. Zakładałam już kilka blogów i kończył się mój zapał do pisania ich, ponieważ nie miał czytelników, a oczekiwałam już ich od pierwszego wpisu. I tu był mój błąd. Błąd w myśleniu. Nie błąd w chęci pisania i posiadania bloga. Bo chciałam to robić. Jednak blog, którego właśnie czytacie, jest właśnie takim blogiem, którego piszę przede wszystkim dla siebie. I wcale nie czuję się egoistką z tego powodu. Po prostu to jest mój blog, chcę w nim pisać to, co mnie interesuje i to o czym ja chcę opowiadać. A jeśli ktoś wchodzi tutaj a jeszcze dodatkowo czyta moje słowa to mi jest jeszcze bardziej miło :) Kiedyś pisałam papierowe listy, do moich koleżanek, często nie wszystkie wysyłałam, bo pisałam je pod wpływem emocji, ale lubiłam w nich opowiadać. O różnych nurtujących mnie tematach. Dziś mam bloga i nie muszę martwić się, że zamęczam kogoś moimi słowami :) 


  • NAUCZ SIĘ SYSTEMATYCZNOŚCI 
Drugim problemem wielu blogerów, nie tylko początkujących, jest brak systematyczności w jego prowadzeniu. To znaczy, sam ustalasz kiedy piszesz nowe posty, jedni piszą częściej, inni rzadziej. Wiem, że nie codziennie mamy czas by coś napisać, albo dopada nas brak weny twórczej. To normalne, ale warto mieć cały czas w głowie, że gdzieś tam w przestrzeni internetowej nasz blog istnieje i warto by nad nim dalej pracować. Może jest ktoś, komu się właśnie Twój blog spodobał i czeka na Twój kolejny wpis. A może po prostu niech blog będzie dla Ciebie takim momentem wytchnienia po męczącym dniu. Warto, żeby nie zapominać o nim. Możemy pisać codziennie, możemy pisać co tydzień, a nawet co miesiąc, ważne, aby pisać w miarę regularnie. 


  • O CZYM BY TU NAPISAĆ? 
Wielu blogerów ma takie chwile, gdy chce coś napisać, ale nie bardzo wiadomo jak się do tego zabrać albo brakuje nam słów lub chęci. W takich momentach warto sobie trochę pomóc. Możemy np poczytać inne blogi w Internecie, zainspirować się czymś, jakimś wpisem i my zrobimy post na podobny temat (ale proszę nie kopiować, blog to miejsce własnej twórczości). Albo jeśli przeczytaliśmy jakąś ciekawą książkę albo obejrzeliśmy film - możemy zamieścić ich recenzje i polecić je czytelnikom. Nawet jeśli prowadzimy blog tematyczny, warto czasem napisać post trochę inny, możemy wrzucić jakieś zdjęcia np z podróży albo zachęcić czytelników do wejścia na blogi, które sami czytamy. 

  • ROZPOWSZECHNIJ SWOJEGO BLOGA 
Nawet jeśli pisałam o tym, żeby bloga pisać dla siebie, to jednak każdy potrzebuje mieć chociaż z jedną wierną osobę, która by zaglądała do naszej strony. Zacznijmy od powiedzenia najbliższym o tym, że prowadzimy takiego bloga. Można też go udostępnić np na Facebooku, Twitterze albo w innym miejscu, podając link do naszego bloga, a nóż komuś się spodoba nasza twórczość. Ale też nic na siłę, jeśli ktoś mimo częstego zachęcania, nie chce wejść to trudno. Z czasem zdobędziemy innych czytelników, którzy interesują się tym, o czym piszesz. 


  • WZBOGACAJ SWOJEGO BLOGA 
Pamiętaj, aby Twój blog był atrakcyjny dla czytelnika. Warto wzbogacić nasz tekst zdjęciami lub filmikami. Niech to nie będzie tylko "suchy tekst". Owszem, tekst jest podstawowym elementem każdego postu, chyba, że jest to fotoblog lub videoblog. Jeśli nie prowadzimy żadnego z nich, to warto co jakiś czas "poprzedzielać" nasz tekst właśnie zdjęciami albo rysunkami. Wielu ludzi jest wzrokowcami i zwraca uwagę na wszelkie obrazy. Oprócz video i zdjęć, nasze posty możemy wzbogacić o linki do innych stron lub innych blogów, które są w jakiś sposób związane z treścią pisanego postu. 

  • CZYTAJ  I KOMENTUJ INNE BLOGI
Jeśli zakładasz bloga to z pewnością jesteś też czytelnikiem innych blogów o podobnej tematyce albo też innych, nie związanych z tematem naszego bloga. Warto dodać te blogi do listy ulubionych blogów i zaglądać tam. Dzięki temu będziesz mógł się inspirować nimi do pisania własnego. Dasz też możliwość swoim czytelnikom możliwość do zaglądania na blogi innych. W ten sposób tworzy się blogosfera. Warto też komentować wpisy na innych blogach, załączając też przy okazji link do naszego bloga (chociaż są też blogerzy, którzy nie życzą sobie pisania komentarzy tylko po to by zareklamować własnego), ale jeśli nie ma takiego ostrzeżenia na innym blogu, wtedy możemy wpisać link do bloga. Dzięki temu, zarówno autor jak i inni ludzie, komentujący tamten blog, mogą wejść na Twojego. 


ŻYCZĘ POWODZENIA W PISANIU BLOGA. 




Jestem ciekawa, jak się zaczęła u Was przygoda z blogowaniem. Piszcie w komentarzach :) 

4 komentarze:

  1. Bardzo ciekawe i pożyteczne informacje:) Część z nich już zastosowałem. Moją przygodę z blogowaniem zacząłem prawie rok temu. Łączę tutaj 2 pasje postcrossing i podróże.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja zaczęłam pisać bloga pół roku temu. Chciałam też, podobnie jak Ty, mieć przestrzeń w Internecie, w której mogłabym rozwijać i dzielić się moją pasją - właściwie kilkoma pasjami - pisanie, podróże po Polsce, ptaki i muzyka :)

      Usuń
  2. Widzę, ze tu kolega Filolog też się udziela :) I ja podobnie jak kolega uważam, że bardzo fajnie i mądrze to wszystko ujęłaś.
    Ja bloga założyłam z myślą o sobie, chciałam uporządkować swoją kolekcję pocztówek, nie lubię robić niczego pod publikę. I właściwie do dzisiaj się dziwię, ze ktoś czyta to co piszę, aczkolwiek to bardzo miłe :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, kolega Filolog też się tutaj udziela. Bardzo mi miło i dziękuję Wam za odwiedziny. Pisanie bloga to fajna sprawa. Można tutaj dzielić się swoimi pasjami. Dawniej (wcześniejsze próby pisania bloga) kończyły się na drugim czy trzecim poście, bo nikt nie wchodził na niego :( ale jakiś czas temu ktoś mi poradził, żebym pisała bloga dla siebie właśnie, jeśli lubię pisać. A kocham pisać, a jak ktoś, np. Ty wchodzi tu na bloga i chcesz czytać moje teksty to jest mi jeszcze bardziej miło, za co bardzo serdecznie Dziękuję i pozdrawiam.

      Usuń

Christiane F - Życie mimo wszystko

Cześć!  W dzisiejszym poście przychodzę do Was z recenzją książki, którą przeczytałam ostatnio. Była nią "Życie mimo wszystko"...