24 stycznia 2015

Rzeszów - miasto innowacji

Witajcie,
dziś przygotowałam dla Was post o jednym z moich ulubionych miast w Polsce. Byłam w nim już kilka razy i za każdym razem, gdy go odwiedzam, zakochuję się w nim na nowo :) Tym miastem jest Rzeszów - stolica Podkarpacia. Dziś opowiem trochę o tym pięknym mieście, o jego historii i kilku ważnych dla mnie miejscach. Rzeszów jest dla mnie bliski przede wszystkim dlatego,że mieszka w nim moja Przyjaciółka, która jest dla mnie jak siostra i gdy do niej jeżdżę, czuję zawsze radość, niemal taką, jakbym jechała do własnej rodziny. Zapraszam też do oglądania moich zdjęć z Rzeszowa.



Rzeszów jest przepięknym miastem, położonym w południowo-wschodniej części Polski, w województwie podkarpackim,którego jest stolicą. Rzeszów leży na pograniczu Pogórza Karpackiego i Kotliny Sandomierskiej nad rzeką Wisłok.


Herb Rzeszowa

Na początek napiszę kilka ważnych informacji historycznych na temat Rzeszowa. 
  • Pierwsza udokumentowana wzmianka o Rzeszowie pochodzi z roku 1354, kiedy to król Kazimierz Wielki nadał mu prawa miejskie. 
  • W XV wieku w Rzeszowie miał miejsce wielki pożar, który zniszczył znaczną część ówczesnych zabudowań miasta. Po odbudowaniu miasta po zniszczeniach miasto uzyskało wiele przywilejów. W tamtym okresie nastąpił gwałtowny rozwój Rzeszowa. 
fot. wikipedia.org 

  • W roku 1591 roku wzniesiono ratusz miejski, a w roku 1600 rozpoczęto budowę zamku w Rzeszowie. W 1629 roku miast zmieniło swojego właściciela, przechodząc na własność rodu Lubomirskich. 
  • W 1658 Jerzy Sebastian Lubomirski założył Kolegium Pijarów - była to jedna z nielicznych, ówcześnie, szkół średnich. Jednym z wykładowców tej szkoły był Stanisław Konarski, zaś absolwentami m.in. Ignacy Łukasiewicz, Julian Przyboś, Władysław Sikorski czy Władysław Szafer (słynny polski botanik). 
fot. Ratusz w Rzeszowie na Rynku 

  • W roku 1722 miasto dostało się pod zabór austriacki. Taka sytuacja trwała aż do roku 1918, kiedy to Polska odzyskała niepodległość po I wojnie światowej. 
  • Uzyskanie niepodległości spowodowało ponowny, gwałtowny wzrost rozwoju miasta. W roku 1858 utworzono linię kolejową, łączącą Rzeszów z Dębicą. 
  • W roku 1920 Rzeszów liczył już 23 tysiące mieszkańców. Powstawało wiele nowych szkół, koszarów wojskowych, a także przebudowano ratusz miejski. Wybrukowano ulice i wprowadzono elektryczne oświetlenia. 
fot. Ja z koleżanką Anią - z widokiem na Wisłok 

  • Niestety, wybuch II wojny światowej wstrzymał rozwój miasta. W 1941 hitlerowcy utworzyli w Rzeszowie getto. 
  • Dopiero w lipcu 1945 roku, gdy ostatecznie ustalono granice Polski, Rzeszów stał się stolicą południowo-wschodniej Polski. Miasto w szybkim tempie odnowiono i unowocześniono. A dziś jest pięknnym, wspaniałym miastem, którego hasłem jest "Rzeszów - miasto innowacji". :)
MOJE ULUBIONE MIEJSCA W RZESZOWIE

W Rzeszowie byłam już, o ile dobrze pamiętam, już 4 razy. A w tym roku planuję być tam po raz 5-ty. Zawsze chętnie tam wracam, jak już wspomniałam, ze względu na moją przyjaciółkę, która tam mieszka. 

fot. Ja z przyjaciółką Moniką w kinie w Millenium Hall 

Dzięki Moniś mogę poznać miasto jej oczami. Za każdym razem pokazuje mi swoje ulubione miejsca, zapoznaje mnie z rzeszowskimi smakami :) Jeśli już o smakach mowa, to polecam wszystkim latem wybrać się do lodziarni "Lody u Myszki". Podają tam przepyszne lody z polewą czekoladową, którą uwielbiam. 

fot. "Lody u Myszki" w Rzeszowie


Monika mieszka na pięknym osiedlu Rzeszowskim - Pobitno. Jest to osiedle położone we wschodniej części miasta. Dzieli się na północne i południowe - podzielne ul. Lwowską (która jest baaardzo długa) i którą uwielbiam spacerować z przyjaciółką. 

Z widokiem na Pobitno - z balkonu mojej przyjaciółki

Spacer po Pobitnie

Oprócz Pobitna, bardzo lubię spacerować z Moniś po pięknym rynku rzeszowskim i jego okolicach. Jest to najstarsza część miasta i bardzo lubię jego klimat, szczególnie nocą. 

My z widokiem na Rynek

A oto pozostałe zdjęcia rynku rzeszowskiego




My z zespołem Pectus na Rynku w Rzeszowie

Oprócz spacerów, bardzo lubię koncerty w Rzeszowie. ;) Dzięki Moniś mają one dla mnie jeszcze większe znaczenie, nawet jeśli jest baaaaardzo deszczowa pogoda, to nie przeszkadza nam w dobrej zabawie jak kiedyś na koncercie Juli - pamiętasz, Moniś? :)

Pozostałe moje zdjęcia z Rzeszowa :)

Ja z Anią i Moniką w Rzeszowie :)











3 komentarze:

  1. Dziękuję Ci za ten post!! Jesteś Kochana. :-) Niestraszne nam nic!! Już niedługo znowu spotkamy się w tym naszym pięknym mieście - Rzeszowie! :-) Już nie mogę się doczekać!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też się nie mogę doczekać Moniś. Pokochałam Rzeszów dzięki Tobie i mogłabym tam wracać co roku, a nawet jeszcze częściej ;)

      Usuń
  2. Piękne miasto i ma ciekawą historię. Nigdy nie byłam w nim, chociaż mam tam fajną koleżankę.

    OdpowiedzUsuń

Christiane F - Życie mimo wszystko

Cześć!  W dzisiejszym poście przychodzę do Was z recenzją książki, którą przeczytałam ostatnio. Była nią "Życie mimo wszystko"...