27 stycznia 2015

Jedzmy warzywa i owoce cz.1

Witajcie, 
dziś chciałam napisać post na temat jedzenia warzyw. Dla mnie warzywa są bardzo ważnym składnikiem codziennych posiłków. Podobnie jak owoce, o których napiszę w jutrzejszym poście. Nie wyobrażam sobie bez nich jedzenia. Jak obiad to tylko z surówką lub sałatką. Warzyw i owoców nigdy za wiele. 

ryc. magiazywienia.pl 

Jak widać, na załączonym obrazku, warzywa i owoce, zaraz po produktach zbożowych, powinny być często spożywane - w przypadku warzyw 4-5 razy dziennie, a owoce 3-5 razy dziennie. 

Warzywa i owoce są bardzo ważnym elementem naszej codziennej diety. Mają dużo wartościowych składników - przede wszystkim są źródłem błonnika roślinnego, który korzystnie wpływa na naszą przemianę materii.Błonnik pokarmowy skutecznie obniża poziom "złego" cholesterolu w organizmie, ponadto - przyspiesza perystaltykę w jelitach oraz przyczynia się do usuwania toksycznych substancji z organizmu. 


 Ponadto warzywa i owoce są bardzo cennym źródłem witamin i soli mineralnych w naturalnej postaci. Te substancje są ważne do wielu procesów odbywających się w komórkach i tkankach naszego organizmu. 


Warzywa i owoce mają niską zawartość tłuszczu, mogą je spożywać osoby cierpiące na nadwagę i otyłość. 

Wiele owoców i warzyw ma również działanie przeciwnowotworowe. W niektórych owocach i warzywach np w pomidorach, brokułach, a także w owocach cytrusowych, znajdują się specjalne substancje, w które zapobiegają powstawaniu nowotworów. 

WYBRANE WARZYWA I OWOCE - ZALETY

A jak AWOKADO 



Awokado jest bogate w takie substancje, jak: Witaminy z grupy B - B1, B2, B3, a także witaminy A i C. Ponadto - minerały, takie jak: wapń, fosfor i potas. Awokado ma pozytywny wpływ na pracę serca i układu krążenia. Wysoka zawartość tłuszczów wiąże się z właściwościami przeciw utleniającymi - dzięki temu ma właściwości ochronne przed chorobami nowotworowymi oraz opóźnia starzenie się organizmu. Dodatkowo, olej z pestek awokado ma dobroczynny wpływ na nasze włosy. 

B jak BROKUŁY


Brokuły wykazują wysokie właściwości przeciwnowotworowe - zawierają SULFOFRAN -  substancję, która jest silnym antyoksydantem - działa przeciwnowotworowo poprzez blokowanie mutacji DNA  o charakterze nowotworowym oraz likwiduje komórki powstającego nowotworu. Brokuły są także bogatym źródłem witaminy A, witaminy C, kwasu foliowego, a także potasu, co powoduje obniżanie ciśnienia krwi, dlatego spożywanie brokułów jest zalecane osobom cierpiącym na nadciśnienie tętnicze. 

C jak CZOSNEK 



Czosnek ma wiele ważnych zalet - jest bogaty w takie substancje, jak: witaminy z grupy B, witamina C, magnez, żelazo i potas, a także flawonoidy. W czosnku znajdziemy także olejki eteryczne oraz substancje siarkowe - jedną z nich jest allina, która po przekrojeniu ząbku czosnku, przekształca się w aliacynę, co daje niezbyt przyjemny, charakterystyczny zapach, ale substancja ta ma ważne właściwości przeciwzapalne i antybakteryjnie, można więc powiedzieć,że czosnek jest naturalnym antybiotykiem. 

D jak DYNIA 


Najwięcej zalet dyni kryje się w jej pestkach (które bardzo lubię jeść ;)). Są one bardzo bogatym źródłem witamin i minerałów. W 100g pestek z dyni znajduje się 550mg magnezu - co stanowi 150% dziennego zapotrzebowania na ten pierwiastek. Ponadto pestki dyni są bogate w fosfor, a także cynk, mangan i inne. Cynk, zawarty w pestkach, ma dobroczynny wpływ na skórę - wzmacnia, rozjaśnia i wygładza cerę. Ważnym elementem składowym pestek dyni jest też witamina B3 (niacyna), która jest bardzo potrzebna do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. 

F jak FASOLA 



Ziarna fasoli są bogate w minerały, takie jak: wapń, fosfor i potas. Fasola jest bogatym źródłem białka roślinnego. Białko roślinne jest bogatym źródłem witamin z grupy B, zwłaszcza witaminy B1. Ma ona ważny wpływ na funkcjonowanie układu nerwowego - zapobiega stanom depresyjnym, wspomaga naszą pamięć oraz poprawia myślenie i koncentrację. 

G jak GREJPFRUT 


Grejpfrut należy, podobnie jak pomarańcza czy cytryna, do owoców cytrusowych. Grejpfruty są niskokaloryczne, przez co są bardzo zalecane osobom odchudzającym się. Ponadto przyspieszają przemianę materii w organizmie oraz oczyszczają organizm z toksyn. Ważną zaletą tych owoców jest to,że ułatwiają spalanie tłuszczów. Grejpfruty mają niski indeks glikemiczny (IG - 20), co powoduje,że owoce te są zalecane osobom chorującym na cukrzycę. Warto też dodać,że grejpfruty skutecznie obniżają ilość glukozy we krwi, dzięki obecności pektyn. 

Na dalszy ciąg postu o właściwościach warzyw i owoców zapraszam jutro :) 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

RODZIAŁ 11

CZĘŚĆ II – KILKA MIESIĘCY PÓŹNIEJ Rozdział 11 Tomasz i Sandra skończyli właśnie próbę do nowego przedstawienia w Teatrze Sy...