30 listopada 2014

Wilki

Dziś chciałam opowiedzieć o jednym z moich ulubionych polskich zespołów, który lubię już od wielu lat, a konkretniej od roku 2002, kiedy to zaśpiewali w Opolu swój przebój "Baśka", dzięki czemu wygrali koncert Premier. Potem w całej Polsce zrobiło się głośno o tym zespole, który mnie bardzo zainteresował. Był taki czas, że gdzie się nie weszło, tam wszędzie słychać było "Baśkę" ;) potem poznałam też drugą piosenkę z płyty "4" - "Ukre", która mnie jeszcze bardziej zainteresowała niż "Baśka" i od tej pory postanowiłam bardziej przybliżyć sobie twórczość Wilków. 
fot. radiozet.pl 


Na początek chciałam napisać kilka informacji biograficznych na temat zespołu. Wilki powstał w 1991 roku dzięki Robertowi Gawlińskiemu, który do dziś jest liderem zespołu. Wcześniej Robert śpiewał w kilku innych zespołach, takich jak Madame czy Opera. Pierwszy skład Wilków był następujący: Robert Gawliński - śpiew, gitara; Mikis Cupas - gitara elektryczna, Michał Rollinger - instrumenty klawiszowe; Dariusz Nowak - perkusja i Adam Żwirski - gitara basowa. Niestety, ten ostatni zmarł podczas, gdy zespół pracował przy piosenkach na pierwszą płytę. Jemu właśnie został zadedykowany utwór "Son of the blue sky"

Pierwsza płyta Wilków, zatytułowana po prostu "Wilki" miała swoją premierę 8 maja 1992 roku. Na tej płycie, znalazły się wielkie przeboje Wilków, tj. "Aborygen", "Beniamin",Eroll",  "Eli lama sabachtani", czy wspomniany wcześniej "Son of the blue sky". Już wtedy zespół otrzymał wiele nagród, np Bursztynowego Słowika w Sopocie w kategorii "Nadzieja roku". 

Rok później ukazała się druga płyta Wilków - "Przedmieścia". Na tym albumie zespół zaprezentował swoje nowe, rockowe oblicze. Znalazły się tam kolejne, wielkie przeboje, takie jak: "Nie zabiję nocy", "N'Avoie", "Cień w dolinie mgieł" czy "Moja Baby". 

W roku 1994 ukazała się płyta "Acousticus Rockus", na którym zespół zaprezentował swoje utwory w wersji koncertowej i akustycznej. Na tej płycie znalazł się też cover - piosenka "Sen o Warszawie" :) bardzo lubię tą wersję. 


SOLOWE PŁYTY ROBERTA GAWLIŃSKIEGO


  • W roku 1995 zespół zawiesił swoją działalność. Wówczas to Robert rozpoczął solową karierę. Nagrał album "Solo", na którym również znalazły się wielkie przeboje - "O sobie samym", "Trzy noce z deszczem" i inne. 
  •  W roku 1997 ukazała się kolejna solowa płyta Roberta "Kwiaty jak relikwie" - z tego albumu znane są takie piosenki jak "Nie stało się nic", "Sid i Nancy" czy tytułowe "Kwiaty jak relikwie". 
  • W roku 1998 ukazała się płyta "X" a w roku 1999 "Gra". 
W roku 2000 z kolei ukazała się płyta Wilków, w której znalazły się największe, dotąd, przeboje zespołu. A w kolejnym roku zespół zebrał się i rozpoczął pracę nad zupełnie nową płytą - "4", która miała premierę w dniu urodzin Roberta - 31 sierpnia 2002 roku. Na tej płycie znalazły się nowe przeboje zespołu tj "Urke", "Ja ogień Ty woda", "Wolność jak marzenia", czy "Baśka". Album ten doczekał się reedycji w 2003 roku, na której znalazła się również piosenka "Here I am", z którą zespół startował do polskich preselekcji Eurowizji. Piosenka okazała się wielkim hitem zespołu, chociaż nie została zakwalifikowana do Eurowizji. 



W roku 2004 ukazała się płyta "Watra" a na niej takie piosenki, jak "Bohema", "Niech mówi serce", "Słońce pokonał cień" i inne. 

Na początku 2006 roku skład zespołu zmienił się. Odszedł Marcin Szyszko, który już niestety nie żyje, a także Marcin Ciempel. Zastąpili ich Hubert Gasiul i Leszek Biolik. I w tym składzie zespół nagrał piosenki na album "Obrazki". Na nim znajdziemy takie przeboje jak "Na zawsze i na wieczność", "Zostać mistrzem", "Love story". Zespół Wilki w roku 2009 wydał specjalną płytę - "MTV Unplugged". Na tej płycie znalazło się 20 utworów, które zespół wykonał w aranżacjach akustycznych. Nagranie do tej płyty odbyło się w warszawskim teatrze Studio Buffo. Na tej płycie znalazły się takie piosenki, jak "Eli lama sabachtani", "Bohema", "Zostać mistrzem" a także "Cień w dolinie mgieł" w duecie z Kasią Kowalską oraz "Beniamin" z Reni Jusis. Pojawiła się także zupełnie nowa piosenka - "Obudź mnie"


W 2010 roku Robert Gawliński zatęsknił za solowym śpiewaniem i w związku z tym nagrał płytę "Kalejdoskop". Z tej płyty pochodzą takie piosenki, jak: "Grzesznicy", "Anioł Miriam", czy "Kalejdoskop Bardo". Jednak ja chciałabym Wam polecić piosenkę "W cieniu ciszy"...jest nieco smutna, ale bardzo ją lubię. 






W roku 2012 ukazała się ostatnia, jak na razie, płyta Wilków "Światło i mrok", z której znamy takie utwory jak "Miłości kwiat nieśmiały", czy piosenkę "Czystego serca"



Zapytacie pewnie, dlaczego akurat Wilki? Myślę,że dlatego, bo piosenki Wilków a także solowe Roberta, są inne od większości polskich piosenek. Może nie mają "wielkiej oprawy muzycznej", melodie są spokojne, ale ja właśnie tego szukam w Wilkach. Mogę w nich znaleźć chwile ukojenia. Muzyka Roberta i Wilków bardzo mi pomogła już wiele razy, gdy nie wiedziałam co robić w życiu. Jest zupełnie inna od muzyki Bajmu, ale też piękna. Słuchając takich piosenek, jak "Wolność jak marzenia", czy "Son of the blue sky", mam poczucie,że unoszę się wraz z tymi dźwiękami....odpływam na chwilę do innej rzeczywistości. Coś w tym jest. Nie bez powodu Robert Gawliński bywa nazywany Szamanem ;) On swoim głosem, tekstami piosenek i muzyką, którą komponuje, daje mi coś niezwykłego. Dla mnie to jak magia. Z tych piosenek czerpię wiele mądrości życiowych, które są zapisane w słowach tekstów piosenek Roberta. 

Jeśli ktoś chce się więcej dowiedzieć na temat Wilków, to polecam zajrzeć na stronę internetową zespołu KLIKNIJ TU


3 komentarze:

  1. No i przypomniałaś mi moje dzieciństwo, moją muzykę z tego okresu i okres kiedy byłam nastolatką. Wilki mają tyle hitów, że aż ciężko mi wybrać ten najlepszy, żeby nie skrzywdzić ich. Genialny polski zespół. Bardzo lubię te stare kawałki tak samo jak i te nowe. Wielki szacun dla nich.

    OdpowiedzUsuń
  2. OH, również ich uwielbiam. Staram się słuchać jak najczęściej, a ich teskty mają cudowny przekaż. Serdecznie pozdrawiam i jednocześnie zapraszam do mnie : http://emptinessred.blogspot.com/2014/12/kocham-cie.html Miłego dnia :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Dziękuję Wam za miłe komentarze. Tak, Wilki to jeden z najlepszych polskich zespołów. Grają świetną muzykę a i mają niegłupie teksty. :)

    OdpowiedzUsuń

Christiane F - Życie mimo wszystko

Cześć!  W dzisiejszym poście przychodzę do Was z recenzją książki, którą przeczytałam ostatnio. Była nią "Życie mimo wszystko"...