14 listopada 2014

Parki Warszawy - Park Szczęśliwcki

Witajcie Kochani,
Dziś jest wspaniały dzień jak dla mnie, ponieważ (muszę się pochwalić),że udało mnie się w końcu załapać do pracy w redakcji, o czym zawsze marzyłam. To są na razie tylko praktyki, ale dla mnie to pierwszy krok do spełnienia kolejnego celu zawodowego, jakim jest pisanie artykułów do czasopism/internetu. Mam nadzieję,że te praktyki będą dla mnie bardzo owocne, nauczę się podstaw pracy dziennikarza-redaktora, będę pisać artykuły na temat wydarzeń kulturalnych w Warszawie :)




Oprócz tego chciałam pochwalić także Was, moi Drodzy Czytelnicy mojego bloga za to,że często wchodzicie na bloga i czytacie oraz komentujecie tu czy na Facebooku na temat treści, które prezentuję tutaj. Mój blog ma już ponad 2000 wyświetleń, a istnieje zaledwie 1,5 miesiąca. Bardzo Wam za to dziękuję i motywuje mnie to do dalszej pracy i kontynuowania pisania tego bloga, wymyślania nowy tematów.







Dzisiaj chciałam powrócić do cyklu, którego już dawno nie było na blogu, to znaczy, do prezentowania Wam moich ulubionych miejsc w Warszawie, a jednocześnie chcę pokazywać Wam zielone miejsca w stolicy. Chcę tym samym udowodnić,że Warszawa to nie tylko wieczne korki na ulicach, hałas i pośpiech, ale także piękne, spokojne miejsca, w których można odpocząć o każdej porze roku.







Dziś zabieram Was wszystkich do Parku Szczęśliwickiego, zwanego potocznie "Szczęśliwicami". Oprócz tego pokażę Wam moje zdjęcia, które wykonałam, będąc w tym pięknym parku.






Park Szczęśliwicki znajduje się w dzielnicy Ochota pomiędzy ulicami Drawską i Włodarzewską. Z parkiem sąsiaduje pętla autobusowa o nazwie "Szczęśliwice", gdzie można dogodnie dojechać takimi autobusami jak 157, 128, 521, 184 i 186. W pobliżu parku znajduje się też Centrum Handlowe Blue City.








Park Szczęśliwicki został założony w latach 60.tych XX wieku na obszarze leżącego wówczas Rakowca, w południowej części włączonych wówczas w granice Warszawy Szczęśliwic. Szczęśliwice jest to dawna wieś położona przy granicy z Warszawą, a obecnie stanowi jedno z południowych osiedli dzielnicy Ochota. W dawnych czasach na obszarze Szczęśliwic wydobywano glinę dla cegielni braci Oppenheimów. Ponadto, otwarte tereny Szczęśliwic były miejscem, w którym stacjonowały tabory cygańskie. W czasach powojennych na teren ten wywożono gruz i śmieci






. Jakiś czas potem tereny Szczęśliwic poddano procesom rekultywacji i zbudowano Górkę Szczęśliwicką  Górka Szczęśliwicka ma wysokość 138 m.n.p.m. Jest to jednocześnie najwyższy punkt wysokościowy Warszawy. Południowy stok Górki jest stromy, zaś południowy - został przekształcony w stok narciarski. Trasa narciarska Górki Szczęśliwckiej wynosi 9 500 m2. Całoroczny Stok Narciarski "Szczęśliwice" jest jednym z 3 całorocznych ośrodków narciarskich w Polsce. Stok Narciarski jest wyposażony w dwa wyciągi - krzesełkowy (liczba krzesełek - 33, długość wyciągu - 224m, ) oraz wyciąg talerzykowy ( liczba talerzyków - 42, długość wyciągu - 215m).








Oprócz Górki Szczęśliwickiej, ważną atrakcją parku są Glinianki Szczęśliwckie, czyli zbiorniki wodne. Powstały one w wyniku przekształcenia dwóch wyrobisk gliny (miejsc po eksploatacji gliny), które zostały połączone kanałem i utworzyły jeden (połączony) zbiorki wodny o nazwie Glinianki Szczęśliwickie. Powierzchnia tego zbiornika wynosi około 7ha. Wody glinianek zostały zarybione, a odpowiada za nie Polski Związek Wędkarski (Okręg Mazowiecki). Nad kanałem zbudowano mostek, zaś nad zbiornikiem - pomost i przystań dla łódek i kajaków.








Park Szczęśliwicki jest bogaty, jak na warunki miejskie, w wiele gatunków roślin i zwierząt. Stanowi dobre miejsce dla obserwatrów ptaków, szczególnie wodnych. Na wodach glinianek często występują kaczki krzyżówki (rzadziej też czernice), łyski, mewy śmieszki, ja kiedyś także obserwowałam rybitwę rzeczną. Oprócz tego można zobaczyć łabędzia niemego. Zaś wśród zarośli i trzcin można usłyszeć, a czasem też zobaczyć - rokitniczkę, trzciniaka, trzcinniczka. Natomiast drzewa i krzewy zasiedlone są przez wróblaki, takie jak sikory czy zięby. Oprócz nich zobaczymy także ptaki z rodziny krukowatych, czy wszędobylskie gołębie.






Jeśli chodzi o florę, to w parku możemy zobaczyć takie drzewa, jak topole, klony, wierzby płaczące, jarzębiny, jesiony i wiele innych.







Zapraszam serdecznie na wycieczkę do Parku Szczęślwickiego, który uszczęśliwa ludzi przez cały rok, nie tylko latem. Choć ja, przyznam szczerze, najbardziej lubię jeździć do tego parku późną wiosną i latem. Wtedy jest bardzo ciepło, można usiąść na ławce nad wodą, z lornetką lub z książką do poczytania i zostawić na chwilę gwarną Warszawę i spędzić przyjemne chwile. Zapraszam na Szczęśliwice.







2 komentarze:

  1. Naprawdę przepiękne miejsce Aniu. Ja uwielbiam parki. Szkoda tylko że w Krakowie jest mniej takich miejsc jak tych sklepów, marketów i hipermarketów, których cały czas przybywa. Zabiera się miejsca zielone żeby zbudować jakieś cholerne sklepy. A ludzie potrzebują drzew, tlenu, świeżego powietrza, żeby móc sobie odpocząć. W Rzymie jest pełno parków. W całym mieście markety są tylko na stacjach metra, a hipermarkety są poza miastem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W Warszawie podobnie..coraz więcej zabetonowanych miejsc, mnóstwo galerii się buduje i wysokich wieżowców, a nie pomyślą o zielonych terenach. Choć właśnie ja lubię te zielone miejsca na mapie Warszawy. Można w nich poczuć zupełnie inny klimat miasta.

      Usuń

Jak wyrwać się ze szponów depresji

Dzień Dobry :) Jak to dobrze wrócić do blogowania. Ledwo napisałam swój pierwszy post (po długim czasie nieobecności tutaj), a już dziś...