24 października 2014

Proste sposoby na rozgrzanie się jesienią i zimą

Pomysł na temat dzisiejszego postu zrodził mi się wczoraj wieczorem, gdy stałam 10 minut na przystanku autobusowym i straaasznie zmarzłam :( No...niestety pogoda już nas nie rozpieszcza. A taka piękna jesień była. A co gorsza...czeka nas zima przecież. Większość ludzi nie lubi późnej jesieni i zimy właśnie ze względu na niskie temperatury...mimo iż klimat w Polsce jest niezmienny od lat i wiadomo, że kiedyś ta zima musi nadejść, to jednak Polacy nie mogą się przyzwyczaić ani trochę polubić zimy. Dla większość ludzi zima mogłaby istnieć tylko na Boże Narodzenie :) A potem niech wiosna przyjdzie jak najszybciej :)

Zima i jesień są tak nie lubiane, bo jest po prostu zimno, czy to w domu czy na dworze. Temperatury zniżają się do minusowych, a my popadamy w przygnębienie, zmęczenie, chandrę i niepokój. Jednak znam kilka dobrych sposobów na to by okiełznać tą zimę. 

Temperatura ciała człowieka w normalnym stanie zdrowia wynosi około 36,6 stopni Celsjusza. Natomiast optymalna temperatura pokojowa, zwaną też temperaturą otoczenia, wynosi 25 stopni C. Wtedy nie jest nam zimno ani nie za gorąco. W tej temperaturze nasz organizm czuje się najlepiej. Nie wykonuje żadnych procesów mających na celu ogrzanie bądź ochłodzenie organizmu. 
Jednak zimą (a także latem) temperatura pokojowa ulega wahaniom, obniża się ze względu na wpływ temperatury na zewnątrz domu. Częste otwieranie okien, brak odpowiedniej izolacji budynku sprawia,że chłód przenika do pomieszczenia, w którym przebywamy. Dodatkowo ogrzewanie nie działa tak jak powinno i marzniemy. 

Jednak są sposoby by się trochę ocieplić. Poniżej podam kilka z nich :)

1. GORĄCE NAPOJE 
Pierwszym i najprostszym sposobem na rozgrzanie się w długie zimowe wieczory jest gorąca herbata lub kawa, ewentualnie kakao/czekolada. Ja najbardziej lubię gorącą herbatę czarną, z cytryną. Ale są też jej różne wersje, np herbata imbirowa. Kiedyś poczęstowała mnie nią moja koleżanka i bardzo mnie rozgrzała. 
Herbatę imbirową można zrobić samodzielnie lub po prostu kupić o takim smaku. 
Jak przygotować herbatkę imbirową? Kawałek świeżego imbiru obrać, zetrzeć na tarce, dodać  kawałki kory cynamonowej i kilka goździków. Wszytsko zalać wodą (ok 1/2 litra) i gotować pod przykryciem 15 minut. Przecedzić i podawać gorące.
Ciepłe napoje bardzo dobrze wpływają na nasz organizm, pobudzają  krążenie krwi, a dodatkowo substancje zawarte w kawie czy herbacie, takie jak kofeina czy teina, pobudzają nasz organizm i czujemy się lepiej. Jak nam mało jedna filiżanka/kubek to trzeba zrobić sobie następną, aż do skutku czyli rozgrzania się ;)

2. GORĄCA KĄPIEL 
Gorąca kąpiel  to kolejny prosty sposób na rozgrzanie się. Wlewamy do wanny gorącą wodę i zanurzymy się w niej na 15 minut. Gorąca kąpiel bardzo dobrze wpływa na nasz organizm, poprawia samopoczucie, odpręża, relaksuje. Gorące kąpiele są od dawna swego rodzaju rytuałem, podarujmy sobie kilka chwil romantyzmu i zmysłowych doznań ;) warto np zamiast górnego jasnego światła zapalić różne świece zapachowe, najlepiej o pobudzających zapachach, np pomarańczy, a dla uspokojenia np o zapachu lawendy. Oprócz świec zapachowych możemy do wanny nalać pięknie pachnących olejków, dodatkowo możemy użyć peelingu, który pomoże nam oczyścić skórę, a jednocześnie drobinki te, zawarte w kosmetyku, nie tylko ścierają, ale także masują naszą skórę, jednocześnie pobudzając krążenie i odprężając. Gdy już się dostatecznie zrelaksujemy i rozgrzejemy to możemy wmasować w skórę balsam o pięknym zapachu, który pozostawi na naszej skórze przyjemny zapach :)



3. GORĄCE JEDZENIE 
Gorące jedzenie również bardzo pobudza nasze krążenie. Gdy nam zimno możemy sobie przyrządzić coś pysznego do jedzenia na ciepło.

 Np gorące tosty, jajecznicę na śniadanie, na obiad można zrobić pyszny rozgrzewający rosołek, albo smakowitą zapiekankę podgrzać w piekarniku, albo frytki. Mogą być także placki podane w poście poprzednim. :) Jak kto woli. Dobrze jest dodać do tych potraw jakieś pikantne przyprawy i dodatki, np paprykę, czosnek, cebulę, pikantny keczup, musztardę,chili, imbir,  coś co dodatkowo nas rozgrzeje i pobudzi układ krążenia.  

4 ENERGETYCZNA MUZYKA I TANIEC
Włączmy energetyczną muzykę. Wiem,że nie każdy przepada za tym rodzajem muzyki, niektórzy wolą słuchać czegoś spokojniejszego. OK. Ale nikt mi nie powie, że słuchając gorącej latynoskiej samby czy rumby, wasza nóżka nie "chodzi" po parkiecie/podłodze ;) Nawet jak czasem w Warszawie grajkowie wchodzą do tramwajów i proszą o datki, to gdy grają nogi pasażerów "potakują" w rytm akordeonu czy skrzypiec ;) sama widziałam. To już o czymś świadczy. Słuchając takiej muzyki, rytmicznej i energetycznej, nasz organizm sam jakby domaga się ruchu. 

Dlatego gdy nam zimno, zamiast leżeć bezczynnie w łóżku pod kocem, który mało daje ciepła, lepiej wstać i się trochę poruszać. Jeśli ktoś nie chce słuchać muzyki, może poćwiczyć bez tego elementu. Ważne, by poprawić krążenie i pobudzić nasz organizm do wytwarzania ciepła. A nic tak pozytywnie nie wpływa na nasz organizm jak odrobina ruchu. Nie trzeba przy tym też tańczyć żadnych skomplikowanych układów tanecznych, chyba,że ktoś jest tancerzem ;) Każdy z nas też może się poruszać, we własnym tempie w rytm muzyki po to, by było cieplej. 

5. ZABAWY RUCHOWE
Czy ktoś ma w domu psa ? Jeśli tak to pies z pewnością pomoże nam się rozgrzać. Psy, jak wiadomo, lubią zabawę. To bardzo ruchliwe zwierzaki. Można wyjść z nim na spacer. Nawet w chłodne dni warto się bawić z pupilem, rzucać mu różne zabawki, biegać. Od razu poczujemy przypływ energii oraz miłości do psa, który z pewnością odwzajemni nam nasze uczucie. Pokochamy go jeszcze bardziej, gdy dzięki niemu będzie nam ciepło. 

Jeśli ktoś nie ma psa, a ma np małe dzieci, można się z nimi pobawić w różne ruchowe zabawy, zarówno w domu, jak i na dworze. Niech dziecko nie siedzi tylko przed telewizorem lub komputerem. Pobiegajcie razem, porzucajcie piłkę na podwórku, albo na rowerku, gdy jeszcze nie ma śniegu. A w domu też można wymyślać różne fajne zabawy, np kalambury pokazywane lub chowanego :) Odrobina ruchu dobrze zrobi zarówno dziecku jak i nam. 

6. NORDIC WALKING 
Nordic walking jest dobrym sposobem na rozgrzanie się. Jest to bardzo ciekawa dyscyplina sportu i rekreacji. Można uprawiać go o każdej porze roku. W parku, w lesie, nawet przy własnym bloku można trochę pochodzić. Wystarczy zaopatrzeć się w dwa kije i...już :) Chodzenie z kijami jest nawet korzystniejsze od biegania czy zwykłych spacerów, ponieważ przy nordicu pobudzane są aż 90% mięśni. Poza tym, przy nieporównywalnie mniejszym niż w innych dyscyplinach sportu,  w ciągu godziny spalimy więcej kalorii – 400kcal, podczas gdy zwykły chód pochłania 280kcal w tym samym czasie.
Nordic Walking zwiększa pobór tlenu przeciętnie o 20-58% w zależności od intensywności wbijania kijków.
Tętno wzrasta o 5-17 uderzeń na minutę, mięsień sercowy pompuje więcej krwi, dzięki czemu nasz organizm jest lepiej dotleniony. Nordic Walking poprawia sprawność układu krążenia, zmniejsza się ryzyko zawału.

Nordic Walking łączy w sobie najlepsze cechy idealnej aktywności ruchowej dla wszystkich, gdyż:
  • jest łatwy i szybki do nauczenia na poziomie podstawowym,
  • mogą go uprawiać niemal wszyscy, bez względu na wiek, wagę i wyjściowy poziom sprawności fizycznej,
      • jest możliwy do uprawiania wszędzie i w każdym czasie, w dowolnym klimacie, w dowolnym terenie, na każdej nawierzchni i przez cały rok,
      • jest 40-50% efektywniejszy niż marsz bez kijków,


      A jakie Wy macie sprawdzone i szybkie sposoby na rozgrzanie się i pobudzenie jesienią i zimą ? Który sposób sprawdza się u Was najbardziej, a który najmniej ? Czekam na odpowiedzi w komentarzu :)





        Brak komentarzy:

        Prześlij komentarz

        RODZIAŁ 11

        CZĘŚĆ II – KILKA MIESIĘCY PÓŹNIEJ Rozdział 11 Tomasz i Sandra skończyli właśnie próbę do nowego przedstawienia w Teatrze Sy...