29 października 2014

Piosenki, które są dla mnie ważne część 1

Cześć Kochani,
dziś na moim blogu chciałam Wam zaprezentować listę 10 polskich piosenek, jako że bardzo lubię słuchać polskiej muzyki i polskich tekstów do nich, które bardzo często słuchałam i nadal słucham, gdy jest mi źle.
Dla mnie muzyka to coś więcej niż muzyka w pojęciu artystycznym. Dla mnie piosenka ma wtedy wartość, kiedy dotrze do mojego serca, kiedy wywoła w nim pewne emocje, dzięki którym zaczynam się zastanawiać nad czymś. Piosenki są dla mnie trochę jak dobry psycholog, są chwile, gdy nic innego mi nie pomaga, a słowa wplecione w piękne melodie dodają mi sił.


Chciałabym się z Wami podzielić właśnie tymi utworami i krótko o nich opowiedzieć i zachęcić do ich wysłuchania. Są to piosenki, które są dla mnie ważne, które coś we mnie zmieniły, wzruszyły i towarzyszyły mi w pewnych chwilach. Dziś zaprezentuję część 1 a jutro będzie część 2 :)


1. BAJM - SZKLANKA WODY 

Jest to piosenka, która najbardziej zmieniła moje życie. Odkąd ją usłyszałam, poczułam coś wyjątkowego, po raz pierwszy, słuchając muzyki, zwróciłam uwagę na tekst, słowa w niej zawarte, a nie tylko na same dźwięki. Beata pięknie śpiewa o ważnych wartościach w życiu. Beata napisała tekst do tej piosenki, inspirując się historią opowiedzianą przez pewnego młodego chłopaka, który był uzależniony od narkotyków. Wielu z nas często zmaga się z tym problemem i nie tylko. Pokonanie swoich słabości jest jak ołowiana chmura, śpiewana przez Beatę. W tej piosence słyszymy takie słowa, które bardzo lubię:

Nie obiecam Ci, że lepszy będzie świat 
Ważny jest oczu Twoich blask 
Nie obiecam Ci, że czas ukoi ból 
Ważne, że jesteś tu... 


Ja te słowa interpretuje tak,że każdy człowiek, niezależnie od tego, jaki jest, z czym ma problem, powinien mieć kogoś zaufanego, kto będzie przy nim "Nie obiecam Ci,że czas ukoi ból...ważne,że jesteś tu". Często sama obecność kogoś bliskiego przy nas w trudnych chwilach, gdy nie możemy czegoś pokonać, jest ważna. Dla mnie to piosenka nr 1 nie tylko z Bajmu ale w całej muzyce. Dzięki temu pokochałam Bajm i polską muzykę :)

A tu możecie tej piosenki posłuchać w całości


2. WILKI - URKE 

Wilki to zaraz po Bajmie, mój drugi ulubiony zespół. Grają bardzo dobrą muzykę, która najbardziej kojarzy mi się z wolnością, marzeniami i latami młodości :) Poza tym uwielbiam głos Roberta Gawlińskiego, a jego teksty znaczą również dla mnie bardzo wiele. Są mądre i wartościowe. Wilki poznałam dzięki przebojowi "Baśka", którym wygrali konkurs Premier w Opolu. Ja natomiast najbardziej polubiłam z ich repertuaru, również z płyty "4" - drugi singiel z tej płyty, czyli "Urke". Mam bardzo dużo ulubionych piosenek Wilków i solowych Roberta, ale tą szczególną dla mnie jest właśnie "Urke".

Tekst tej piosenki brzmi mniej więcej tak ( mój ulubiony fragment)


Pijemy za lepszy czas
Za każdy dzień, który w życiu trwa
Za każde wspomnienie, co żyje w nas
Niech żyje jeszcze przez chwilę

Nic nie przychodzi do głowy
Nic nie poprawisz, choćbyś chciał
Czekaj na wiatr
Zjawi się sam
Wykorzystaj tę chwilę
Może cię spotkać w środku dnia
Nie trać wiary w marzenia
Tyle jest do stracenia

Co najbardziej lubię w tych słowach ? Przede wszystkim to,że Robert śpiewa o tym, że ważne są w naszym życiu marzenia. Nie możemy tracić siły i wiary w to,że się spełnią. Wiem,że czasem trudno jest walczyć o jakieś marzenia, nieraz są prawie nierealne. Ale przyjajmniej powinniśmy próbować o nie walczyć, bo dzięki temu przybliżamy się choć trochę do tych marzeń, naszych celów, które są istotą naszego życia. Jeśli nie będziemy wierzyć w siebie i spełnienie tego, co chcemy osiągnąć, to możemy wiele stracić "Tyle jest do stracenia". Dlatego, zawsze gdy brakuje mi sił w dążeniu do czegoś, co sobie wytyczyłam, to zawsze słucham tej piosenki.


3. PERFECT - NIEPOKONANI 

Jednym z moich ulubionych polskich zespołów jest również Perfect. Są legendą polskiej piosenki, stworzyli ogromną liczbę przebojów, które śpiewają kolejne pokolenia.
Wśród piosenek Perfectu wyjątkowa jest dla mnie piosenka "Niepokonani". Już sam tytuł sugeruje Wam pewnie, co mam na myśli.

Pozwólcie,że przytoczę fragment tekstu, który bardzo lubie:

Trzeba wiedzieć kiedy ze sceny zejść 
Niepokonanym 
Wśród tandety lśniąc jak diament 
Być zagadką, której nikt 
Nie zdąży zgadnąć nim minie czas


Jest to właściwie końcówka piosenki, ale ja na tą końcówkę najbardziej czekam. Grzegorz Markowski śpiewa o tym,żeby zejść ze sceny niepokonanym. Scena to nie tylko przestrzeń do pracy artysty-muzyka. Scenę możemy też interpretować jako własne życie, miejsce, w którym istniejemy i coś dla nas znaczy. A my, mimo wszystkich przykrości jakie niesie często nasze życie, umieć wyjść z nich, podnieść się, wstać po upadku, walczyć dalej, bo jeśli przestaniemy walczyć to przestaniemy istnieć. Jak artyści, gdy schodzą ze sceny. Jeśli zaśpiewają tak,że zachwycą publiczność, to schodzą ze sceny z entuzjazmem  widząc i słysząc publiczność, która bije brawo i krzyczy "bis". Podobnie w życiu :)

A oto piosenka


4. CZESŁAW NIEMEN - DZIWNY JEST TEN ŚWIAT

O Czesławie Niemenie można by wiele napisać. Bo, jak wiadomo, Niemen wielkim artystą był i jest nadal. Bo artyści, to tacy ludzie, którzy nie umierają tak do końca. Pozostaje z nami ich twórczość. 
Najpiękniejszą piosenką Niemena jest dla mnie "Dziwny jest ten świat". Nie muszę chyba zbyt wiele wyjaśniać dlaczego. Słuchając tej piosenki, wiemy, co autor miał na myśli. Czesław śpiewa w tej piosence, że w naszym świecie mieści się wiele zła, a człowiekiem gardzi drugi człowiek. To nie do pomyślenia,że człowiek (zdaje się istota rozumna), często traktuje drugiego człowieka jak kogoś gorszego, kogoś kim można pogardzać, np bogaci pogardzają biednym, Amerykanie i Europejczycy Afrykanom i innym biednym ludziom na świecie, sami się bogacąc, a mało pomagają innym. Na świecie są liczne wojny, terroryzm, nienawiść, zło, walka o terytorium, o pieniądze. A tak rzadko pewni ludzie dostrzegają,że w tym drugim jest istnieje człowiek. To nie tylko problem na szeroką skalę, ale także w życiu każdego z nas. Każdy doznaje różnych przykrości w życiu od drugiego człowieka. Owszem, zdarza się, ludzie są tylko ludźmi, ale zastanówmy się sami jak by to było, jakbyśmy się znaleźli na miejscu tych gorszych ? 
Za dużo się rozpisałam na ten temat, ale to dla mnie problem. Zawsze dążyłam w życiu do sprawiedliwości. Żeby ludzie wzajemnie się szanowali. 
Na szczęście, jak śpiewa Niemen:

Lecz ludzi dobrej woli jest więcej 
i mocno wierzę w to, 
że ten świat 
nie zginie nigdy dzięki nim. 
Nie! Nie! Nie! 
Przyszedł już czas, 
najwyższy czas, 
nienawiść zniszczyć w sobie. 





5. DŻEM - LIST DO M

Kolejną piękną polską piosenką, której tekst bardzo jest dla mnie ważny i słucham jej wtedy, gdy dopada mnie samotność, jest właśnie piosenka "List do M" Dżemu. 

Tekst tej piosenki jest zapisem listu jaki pisał autor do swojej Mamy. Opowiada jej  w nim o swoim wielkim problemie, czyli samotności. Samotoność jest najgorszym uczuciem, jakiego możemy doznać w życiu. Nie ma nic gorszego niż żyć bez bliskich ludzi, bez kogoś, kto jest dla nas ważne. 

Przytoczę cały  tekst tej pięknej piosenki ( nie umiem wybrać ulubionego fragmentu)


Mamo piszę do Ciebie wiersz, 
Może ostatni, na pewno pierwszy. 
Jest głęboka, ciemna noc, 
Siedzę w łóżku a obok śpi ona 

I tak spokojnie oddycha. 
Dobiega mnie jakaś muzyka, 
Nie, to tylko w mej głowie szum. 
Siedzę, tonę i tonę we łzach, 
Bo jest mi smutno, bo jestem sam.
Dławi mnie strach !

Samotność to taka straszna trwoga, 
Ogarnia mnie, przenika mnie. 
Wiesz mamo, wyobraziłem sobie, że 
Że nie ma Boga, nie ma nie! Nie ma Boga, nie. 

Spokojny jest tylko mój dom, 
Gdzie Ty jesteś a mnie tam nie ma. 
Gdzie nie wrócę już chyba, chyba nie, 
Mamo bardzo Cię kocham, kocham Cię! 

Myślałem, że Ty skrzywdziłaś mnie, 
A to ja, skrzywdziłem Ciebie. 
Szkoda, że tak późno pojąłem to
tak późno to zrozumiałem, zrozumiałem to 

Samotność to taka straszna trwoga, 
Ogarnia mnie, przenika mnie. 
Wiesz mamo, wyobraziłem sobie, że 
Że nie ma Boga nie, nie ma nie! 

Samotność to taka straszna trwoga, 
Ogarnia mnie, przenika mnie. 
Wiesz mamo, wyobraziłem sobie, że 
Że nie ma Boga nie ma, nie ma Boga nie!




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Jak wyrwać się ze szponów depresji

Dzień Dobry :) Jak to dobrze wrócić do blogowania. Ledwo napisałam swój pierwszy post (po długim czasie nieobecności tutaj), a już dziś...